Малкият италианец Fiat 500 очарова не само със своя ретро дизайн, а и с високата си техническа надеждност и качество на изпълнението
Често се случва новите издания на прочути в историята автомобили да не успеят да поемат по пътя на славните си предшественици. Представеният от Fiat през 2007 година наследник на легендарния малък Nuova 500 (1957-1975 година) обаче успя да надмине всички очаквания още от самото начало, изпъквайки не само като технически актуална и добре изпълнена стилистична икона на новото време, но и като един доста надежден и пректичен градски автомобил. Версиите Cabriolet и значително по-големия ван с допълнително означение L, както и мощния Abarth предлагат страхотни алтернативи за всички вкусове
Двигател: Изключително икономичен е представеният през 2010 година двигател Twinair -двуцилиндров бензинов туромотор с мощност 85 к.с., който в теста на auto motor und sport показа разход на гориво от едва 4,1 литра на 100 километра. 1,4-литровият четирицилиндров агрегат със 100 к.с. гарантира добра динамика, която обаче е свързана със среден разход от 6,3 литра. Най-впечатляващ в динамично отношение безспорно е представеният през 2008 година мотор Abarth, който успява да извлече 135 к.с. от работен обем 1,4 литра. Препоръчваме ви да обърнете внимание и на дизеловия 1,3-литров двигател със 75 к.с. и среден разход на гориво 4,2 литра
Каросерия: Четириместният модел предлага достатъчно простор и за хора с висок ръст, но вторият ред не е препоръчителен за пътници с ръст над 1,75 метра - или поне не на дълги разстояния. Лансираната през 2009 година версия със сгъваем мек покрив е интересен и доста практичен хибрид между хечбек и кабриолет. Вариантът Fiat 500 L с четири врати е на пазара едва от година, поради което все още не е фактор на вторичния пазар
Изработка: Засега произвежданият само в полския завод на Fiat в Тихи модел 500 успява да опровергае трайно всички предразсъдъци относно качеството на продукцията на италианската марка. Изпълнението е на много добро равнище и техническите проблеми при употребяваните Fiat 500 никога не надхвърлят средното за този клас
Безопасност: В тази област Fiat също се справят добре със своя 500, който е оборудван с много добри спирачки, седем въздушни възглавници и ESP, която обаче не е серийна при базовата версия
Ходова част: Fiat 500 прави впечатление със своя добър комфорт на возене. Окачването среща известни проблеми при преминаване през близко разположени неравности, но се отличава с неутрално и сигурно поведение в завой, динамична настройка и прецизно управление
Кой двигател ви препоръчваме
Fiat 500 може да се нарече наистина икономичен единствено в комбинация с двуцилиндровия Twinair с работен обем от едва 0,9 литра и турбокомпресор, който спомага за постигане на скромните 85 к.с. Значително по-динамичен е 1,4-литровият бензинов мотор със 135 к.с., а 1,3-литровият дизел (75 к.с.) се отличава преди всичко със своята икономичност
Кой тип каросерия да изберете
Наред с нормалния хечбек с две врати и голям заден капак, интересно и оригинално предложение е и версията със сгъваем мек покрив. При него обемът на багажника се запазва, но достъпът до него е по-неудобен заради по-малкия отвор на капака
От коя година да е моделът
Всичко е въпрос на вкус - вариантите Abarth се предлагат от 2008, вариантът с мек покрив от 2009, а моделите с двигател Twinair - от 2010 година
Кое ниво на оборудване е подходящо
Добре е употребяваният Fiat 500 да има ESP, висококачествените кожени тапицерии на Poltrona Frau също са чудесно допълнение към характера на италианеца. Автоматичната климатична инсталация е смислена опция, особено ако моделът разполага с голям стъклен покрив. Алуминиевите колела могат да достигнат размер 17 цола
Каква е цената
Имайки предвид високите цени на модела на първичния пазар, високите ценови нива на употребяваните Fiat 500 не са изненада
Колко е надежден
Експертите от Dekra твърдят следното: Малката италианска „bella macchina" в свеж ретро стил се класира на предни позиции в статистиката на Dekra. В никоя област надеждността на Fiat 500 не е под средното за класа равнище. С изключение на дреболии като нарушената настройка на предните светлини, най-често констатираната неизправност засяга корозията на шумозаглушителите на изпускателната уредба
Честота на повредите
Категория 1 до 50 000 км
(на средно ниво)
Категория 2 до 50 000 - 100 000 км
(по-добре от средното ниво)
Категория 3 до 100 000 - 150 000 км
n/a
Индекс на Dekra за повредите*
По-добре или на средното ниво от всички проверени автомобили